3ος  Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ - Περίοδος  2010-2011

«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»

 

1Ο 8/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΑΞΟΥ

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

A. Γενικά στοιχεία

Τίτλος Εργασίας:

Παραδοσιακά και νέα παιχνίδια στο προαύλιο

 

Κατηγορία συμμετοχής:

Σχολική ζωή

 

Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ) :

http://1dim-naxou.kyk.sch.gr/paixnidi.htm

 

Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας : 

Στ΄ τάξη

 

Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: 

Κλουβάτος Κωνσταντίνος

 

Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή:

Είκοσι πέντε (25)

 

Οι ηλικίες τους:  

11-12 ετών

 

Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας:

klouvatos@sch.gr  

 

B. Περιγραφή της περιοχής μας

Η Νάξος είναι ένα αυτάρκες νησί που διατηρεί τη γεωργία και την κτηνοτροφία ακόμη σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ο τουρισμός είναι σίγουρα ο τομέας που αναπτύσσεται με αμείωτο ρυθμό. Νησιώτικο τοπίο, μουσικοχορευτική παράδοση, παραδοσιακοί οικισμοί, αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, τοπικά προϊόντα, ποικιλομορφία στα φυσικά τοπία, πανέμορφες παραλίες, βυζαντινές εκκλησίες και ασπρισμένα ξωκλήσια είναι μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά που συνθέτουν τη φυσιογνωμία του νησιού μας. Η Χώρα της Νάξου, έδρα του σχολείου μας, είναι μια κωμόπολη των 7 χιλιάδων περίπου κατοίκων με δύο όψεις: (α) η παλιά Χώρα με τα γραφικά σοκάκια, τα πετρόχτιστα σπίτια και τα στεαστά κάτω από το ενετικό κάστρο που υψώνεται με μεγαλοπρέπεια πάνω από την πόλη και (β) η νέα πόλη, άναρχα χτισμένη, με σύγχρονες κατοικίες και στενούς δρόμους, με εμπορικά καταστήματα. (Περισσότερες πληροφορίες για το νησί, την πόλη και τη γειτονιά του σχολείου μας έχουμε αναρτήσει στο δικτυακό τόπο του σχολείου μας: http://1dim-naxou.kyk.sch.gr, στο σύνδεσμο «ο τόπος μας» και ιστοσελίδα γεωγραφίας «Νάξος – Παράδοση»: http://1dim-naxou.kyk.sch.gr/naxos_paradosi1.htm)

 

Γ.  Περίληψη της εργασίας μας:

Η παρούσα εργασία ήταν μια κατεξοχήν μαθητοκεντρική και ευχάριστη διαδικασία, με το ρόλο του εκπαιδευτικού να είναι περισσότερο συντονιστικός. Οι μαθητές ανάλαβαν να συλλέξουν υλικό που αναφέρεται στα παραδοσιακά παιχνίδια της Νάξου (γραπτό και φωτογραφικό υλικό, βίντεο από αναβίωση παιχνιδιών, κ.ο.κ.). Παράλληλα, κλήθηκαν οι ίδιοι σε ομάδες να επιλέξουν την παρουσίαση παραδοσιακών παιχνιδιών στην τάξη τους και στη σχολική κοινότητα, καθώς και σύγχρονων παιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένων και των παιχνιδιών που παίζουν οι ίδιοι στο προαύλιο, προκειμένου να εμπλουτιστεί το πρόγραμμα του παιχνιδιού στο διάλειμμα και γίνει πιο ευχάριστος και δημιουργικός ο χρόνος του διαλείμματος.

Στο ίδιο πλαίσιο, προσκλήθηκε στο σχολείο μας παλιός Ναξιώτης, ο οποίος έχει ασχοληθεί συστηματικά με την αναβίωση και την κατασκευή των παραδοσιακών παιχνιδιών.

Η δράση υλοποιήθηκε (α) στο προαύλιο του σχολείου (β) σε αμμώδη παραλία, (γ) στο Κάστρο της Χώρας Νάξου, (δ) στην αίθουσα προβολών και Η/Υ του σχολείου.  Οι μαθητές ανέλαβαν εξολοκλήρου την ψηφιοποίηση του υλικού που προέκυψε από τη δράση αυτή ακολουθώντας τις οδηγίες του υπεύθυνου εκπαιδευτικού. Τέλος, μέρος του ψηφιακού υλικού αναρτήθηκε από τους μαθητές με την καθοδήγηση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού στο δικτυακό τόπο του σχολείου και έγινε προσβάσιμο σε όλους. Η παρουσίαση της εργασίας έχει προγραμματιστεί να γίνει στην τελετή λήξης του σχολικού έτους.

 

Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας:

Αρχικά παρουσιάστηκε το πρόβλημα της μεταφοράς των ψηφιακών κειμένων και λοιπών ψηφιακών αρχείων των μαθητών στο σχολείο. Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε με τη δημιουργία Ομάδας Εργασίας στο Google  με κοινούς λογαριασμούς στη διεύθυνση https://groups.google.com/group/1dimotikonaxou?hl=el. Επίσης αξιοποιήθηκε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο  και η αποθήκευση των αρχείων σε ψηφιακά μέσα αποθήκευσης (cd και flashdisks).

Άλλο πρόβλημα που παρουσιάστηκε ήταν η έλλειψη εξοικείωσης κάποιων μαθητών με τα προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, το οποίο ξεπεράστηκε με την επίδειξη των βασικών λειτουργιών των προγραμμάτων και την εξάσκηση των μαθητών στους Η/Υ του σχολείου. Επίσης, τους δόθηκε η δυνατότητα εξάσκησης στην πληκτρολόγηση με τη χρήση σχετικού λογισμικού (ramtype 5).

Τέλος, η στενότητα του χρόνου αποτέλεσε παράπλευρο πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίστηκε με την αξιοποίηση της ευέλικτης ζώνης, του διαλείμματος και της κατ’ οίκον ατομικής ή ομαδικής εργασίας.

 

 

Ε. Κύρια περιγραφή της  εργασίας μας – βασικά στοιχεία της

Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία  για  το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»  συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους  μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Τι καινούργιο μάθαμε – ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε.

Μάθαμε ότι το παιχνίδι αλλάζει μορφές στο πέρασμα του χρόνου, πολλά παιχνίδια όμως διατηρούν την αρχική τους μορφή ως σήμερα. Μάθαμε ποια ακριβώς παιχνίδια έπαιζαν οι πρόγονοί μας και τα κάναμε και δικό μας βίωμα, παίζοντάς τα στο σχολείο. Τέλος, μάθαμε για τις μορφές των παιχνιδιών (ομαδικά, ατομικά, με δυο ομάδες, εσωτερικού ή εξωτερικού χώρου κλπ.)

Νέες ιδέες: η επανεξέταση της σχέσης μας με τον Η/Υ και ο επανακαθορισμός της σχέσης μας με τους φίλους και συμμαθητές μας σε νέα βάση. Επίσης ότι τα παιχνίδια διέπονται από κανόνες, όπως κάθε κοινωνική διαδικασία και σχέση και η τήρηση των κανόνων αποτελεί θεμελιακή αρχή για την επιτυχία του παιχνιδιού.

 

Τι  εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε.

Για την υλοποίηση της παραπάνω δράσης χρησιμοποιήθηκε η αίθουσα προβολών – Η/Υ του σχολείου, βιντεοπροβολέας, ψηφιακή μηχανή και σκάννερ. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τους τρόπους εισαγωγής των φωτογραφιών στον υπολογιστή, τη στοιχειώδη επεξεργασία τους (φωτεινότητα, περικοπή, μετονομασία και εισαγωγή τους στο πρόγραμμα δημιουργίας ψηφιακών άλμπουμ). Για την ανάπτυξη του δικτυακού τόπου χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Microsoft frontpage, για τη συγγραφή των κειμένων ο επεξεργαστής κειμένου (word) και για την εξάσκηση στην πληκτρολόγηση το πρόγραμμα πληκτρολόγησης ramtype 5. Τα ψηφιακά άλμπουμ φωτογραφιών δημιουργήθηκαν με το πρόγραμμα Photo Flash Maker Professional. Είχε προηγηθεί η εξοικείωση των μαθητών με το πρόγραμμα παρουσιάσεων (powerpoint), το οποίο αξιοποιήθηκε για τη δημιουργία παρουσίασης των παιχνιδιών για την τελετή λήξης.

 

Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από  το διαδίκτυο.

Το παραδοσιακό παιχνίδι αποτελεί μέρος της λαογραφίας ενός τόπου. Παρότι υπάρχουν ήδη καταγεγραμμένα στο διαδίκτυο παραδοσιακά παιχνίδια από πολλές περιοχές της Ελλάδας, έχει ιδιαίτερη αξία η καταγραφή των παιχνιδιών μιας συγκεκριμένης περιοχής, όταν, μάλιστα, μεγάλο μέρος του υλικού διαφοροποιείται από αυτό άλλων περιοχών. Είναι, συνεπώς, αυτονόητα χρήσιμη η ανάδειξη της συγκεκριμένης πτυχής της ζωής του παρελθόντος της Νάξου, ως συμβολή στην πληρέστερη αποτύπωση των παραδοσιακών παιχνιδιών της περιοχής. 

 

Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία).

 

Ως προς τη σχολική κοινότητα

Α) Η εργασία μας είχε μεγάλη αξία για τη σχολική κοινότητα, καθώς ενέπλεξε ενεργά όλους σχεδόν τους μαθητές του σχολείου, οι οποίοι επέδειξαν μεγάλη επιθυμία να παίξουν τα παραδοσιακά παιχνίδια, παρακολουθώντας τους μαθητές της Στ΄  και Ε΄ τάξης και την παρουσίαση των παραδοσιακών παιχνιδιών από πρόσωπο της τοπικής κοινωνίας.

Β) Σημαντικότατη ήταν η συμβολή της εργασίας μας, μέσα από την ενεργή εμπλοκή των μαθητών, στην ελαχιστοποίηση των συγκρούσεων και των προβληματικών συμπεριφορών στο διάλειμμα. Παράλληλα, παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των μικροτραυματισμών από πτώσεις στο προαύλιο, καθώς πολλοί μαθητές απασχολήθηκαν με παιχνίδια που δεν απαιτούσαν τρέξιμο.

Γ) Λόγω της οριοθέτησης του χώρου για κάθε παιχνίδι, η επιτήρηση των μαθητών παρουσίασε λιγότερα προβλήματα και υπάρχουν ενδείξεις ότι η αλλαγή του κλίματος είχε θετική επίδραση και στην απόδοση των μαθητών στην τάξη.

 

Ως προς την κοινωνία της Νάξου και ιδιαίτερα της γειτονιάς του σχολείου μας

Α) Οι γονείς και οι υπερήλικες συνέβαλαν και οι ίδιοι παρέχοντας στοιχεία για τα παραδοσιακά παιχνίδια και βοηθώντας τους μαθητές, όπου χρειάστηκε, για την ψηφιοποίηση του υλικού. Η εμπλοκή αυτή της τοπικής κοινωνίας διαμόρφωσε θετικό κλίμα αποδοχής και θετικής αξιολόγησης της όλης διαδικασίας και των αποτελεσμάτων της.

Β) Η αύξηση της επισκεψιμότητας του δικτυακού τόπου του σχολείου το τελευταίο διάστημα υποδηλώνει επίσης το ενδιαφέρον των γονέων και της τοπικής κοινωνίας γενικότερα για τα δρώμενα του σχολείου. Άλλωστε, η ανάρτηση των παραδοσιακών παιχνιδιών της Νάξου με συστηματικό τρόπο γίνεται για πρώτη φορά και αυτό καθαυτό το γεγονός έχει ιδιαίτερη αξία για τη Νάξο.

 

Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά.

 

Η εργασία μας δε θα μπορούσε να ολοκληρωθεί χωρίς τη συνεργασία των υπόλοιπων τάξεων και εκπαιδευτικών του σχολείου μας. Συγκεκριμένα, συμμετείχε σε ισότιμη βάση η Ε΄ τάξη, η οποία είχε αναλάβει, εξάλλου, συναφές καινοτόμο πρόγραμμα και η Α΄ και Β΄ τάξη στο πλαίσιο της συμμετοχής τους σε καινοτόμο πρόγραμμα με θέμα: «Τα παιδία παίζει». Έτσι, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ενεπλάκησαν όλοι σχεδόν οι μαθητές του σχολείου στο πρόγραμμα. Στην αναζήτηση των παραδοσιακών παιχνιδιών φάνηκε επίσης ιδιαίτερα χρήσιμο το βιβλίο του Κων/νου Κλουβάτου (2005) Όλη η ζωή παιχνίδι, εκδόσεις Γρηγόρη, το οποίο περιλαμβάνει τα παραδοσιακά παιχνίδια συγκεκριμένης περιοχής της Νάξου, του Κυνιδάρου.

Θα ήταν όμως μεγάλη παράλειψη αν δεν ευχαριστούσαμε θερμά το συνάδελφο συνταξιούχο δάσκαλο κ. Μανόλη Προμπονά, ο οποίος έχοντας ασχοληθεί σε συστηματική βάση με την αναβίωση των παραδοσιακών παιχνιδιών της Νάξου, δέχθηκε με χαρά και προθυμία να επισκεφτεί το σχολείο μας και να μας κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα επίδειξη – παρουσίαση του τρόπου παιξίματος και κατασκευής παραδοσιακών παιχνιδιών.

 

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι η παραπάνω δράση επηρέασε θετικά ολόκληρη τη σχολική κοινότητα, μαθητές, δασκάλους και γονείς και αποτέλεσε θετικότατο πεδίο δράσης, αλληλεπίδρασης, απόκτησης δεξιοτήτων και νέων γνώσεων και δημιουργίας θετικού σχολικού κλίματος στην τάξη και στο προαύλιο.

 

 

Ο Υπεύθυνος εκπαιδευτικός

 

 

 

       Κων/νος Κλουβάτος